Sunday 21 April 2013

[Video] #TukarKelantan #GE13 : Sidang media Dato Seri Mustapa Mohamed


Satu sidang media telah diadakan pagi tadi di Pusat Media BN di Kota Bharu. Sidang media tersebut dihadiri Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri Kelantan, Dato Seri Mustapa Mohamed, Datuk Zaid dan Datuk Nafi.

Pada sidang media berkenaan, Datuk Seri Mustapa Mohamed telah memaklumkan BN Kelantan melantik Datuk Hassan Harun sebagai Pengarah Pilihanraya Negeri Kelantan.

Datuk Hassan Harun merupakan seorang tokoh yang tidak asing lagi pada BN bagi membantu pilihanraya BN negeri Kelantan dan kedatangan beliau adalah tepat untuk membantu BN dalam PRU13 untuk memastikan kemenangan BN dalam PRU13 di kerusi-kerusi DUN dan kerusi-kerusi parlimen negeri Kelantan.

Datuk Hassan Harun yang dilantik sebagai Pengarah Pilihanraya Negeri Kelantan

Datuk Seri Mustapa Mohamed juga melafazkan syukur dan berpuas hati dengan penamaan calon yang berlangsung semalam.

"Saya bersyukur proses penamaan calon berjalan dengan lancar, tiada kemalangan jiwa bagi semua rakyat Kelantan dan tahniah kepada pihak PDRM. Saya dapat lihat tahun ini adalah berlainan dari segi tatatertib, semakin menaruh keyakinan kepada SPR adalah institusi yang berwibawa untuk menangani pilihanraya tidak seperti tahun-tahun sebelumnya," katanya.

"Semalam kita dapat lihat hasilnya dengan proses penamaan calon berjalan dengan baik. Ini satu perkara yang kita tahu, yang membanggakan kita rakyat Malaysia, malah kita berharap selepas pilihanraya yang ke-13, kita akan matang dan pilhanraya berjalan dengan tenang dan aman. Kita buat keputusan dengan objektif dengan tanpa berdasarkan kepada emosi atau perkara-perkara yang remeh-remeh dan direka," tambah beliau lagi.

Beliau juga berbangga dengan kehadiran penyokong-penyokong BN di semua pusat penamaan calon di seluruh Kelantan kerana kali ini penyokong-penyokong BN mendominasi pusat-pusat penamaan calon mengalahkan jumlah penyokong-penyokong PAS.

Kata beliau, "Saya gembira kerana di semua pusat penamaan calon untuk BN, ada yang nisbah 3:1, 2:1 dan ada yang seimbang. Jadi sesetengah kawasan yang nisbahnya yang begitu tinggi di beberapa kawasan di Kota Bharu menunjukkan ramai yang hadir di pusat penamaan calon, di Bachok dan juga di Pasir Puteh sebagai contoh pun di Jeli sendiri. Saya sebagai pengerusi BN Kelantan berpuas hati kerana orang kita bersemangat dan jelas kepada kita mereka tidak sabar lagi untuk mengundi dan dengan semangat yang tinggi."

Beliau turut memberi pujian kepada gerakan Gelombang Merah yang berjaya menghasilkan satu gelombang rakyat dengan semangat yang begitu hebat.

"Saya nak bagi kredit kepada gerakan Gelombang Merah Pada pengamatan saya, 85% penyokong kita memakai baju merah, 10% memakai baju biru dan 5% yang memakai baju putih atau sebagainya. Rakyat Kelantan khususnya sudah sebati dengan warna merah, jadi apa yang kita lancarkan dua tahun lepas, jelas sekali berkesan. Jadi melambangkan keyakinan yang tinggi bermula pelancaran gelombang merah. Bukan sahaja bilangan yang ramai, tetapi cukup bersemangat sampai hilang suara sesetengah penyokong parti. Jadi wanita dan anak muda bersepakat untuk keluar beramai-ramai. Jadi semangat yang tinggi dan keyakinan yang nampak kepada kita jadi kita jangan alpa."

Beliau mengucapkan tahniah kepada semua bahagian yang telah menggembleng tenaga bagi memastikan jentera BN sentiasa memberikan yang terbaik. Turut diucapkan tahniah adalah kepada bahagian-bahagian di mana ketua-ketua bahagian yang tidak dicalonkan kerana mereka juga berarak bersama calon. Beliau juga gembira kerana calon-calon yang dibariskan BN kali ini tidak mendapat tentangan dalaman, malah diterima umum.

Ditanya wartawan mengenai ahli PAS yang bertanding atas tiket bebas, beliau berkata PAS tidak boleh mendabik dada bahawa mereka tidak ada masalah dalaman. Bagaimanapun, jentera BN diingatkan supaya tidak alpa dan "over-confident".

Ditanya mengenai PAS dan DAP, beliau berkata gabungan PAS dan DAP adalah semata-mata untuk politik dan bukan untuk Islam.

"PAS dan DAP ini satu perkahwinan yang 'marriage convenience' semata-mata untuk politik, bukan untuk Islam. Islam dipergunakan sebagai platform untuk bergabung dengan DAP. Kita tahu bahawa DAP tetap menunjukkan belang dan saya berharap agar rakyat Kelantan akan membuat penilaian. Bagi saya kemenangan PAS adalah kemenangan bagi DAP. Dulu DAP tidak berpengaruh kerana orang PAS tidak sokong DAP, dan sekarang mereka menyokong DAP. Setiap undi yang PAS berikan kepada kita rakyat Kelantan, maka kuatlah lagi DAP dimana-mana jua DAP bertanding Ipoh, Seremban, Kuala Lumpur dimana kekuatan DAP bertambah kuat oleh kerana adanya orang melayu menyokong DAP. Setiap undi bagi PAS di Kelantan adalah undi untuk DAP," kata beliau.


No comments:

CARI ARTIKEL LAMO

Hok Orang Ramai Baco!

ARTIKEL HOK SEBELUM NIE

KOLEKSI KATA-KATA MENGARUT!

KOLEKSI KATA-KATA MENGARUT!

SAMPAI BILO NOK TUNGGU PAS TUNAI JANJI?