Saturday 6 April 2013

#GE13 : Kebenaran muncul jua. Fitnah cincin RM24 juta akhirnya terjawab!!

Fitnah mengenai cincin berlian bernilai RM24 juta yang dimulakan oleh Chegu Bard akhirnya terjawab. Beberapa bukti pernah didedahkan sebelum ini bagi menafikan fitnah tersebut, namun ternyata ketaksuban penyokong pembangkang telah menutup minda mereka untuk menerima segala bukti tersebut.

Perkara yang paling lucu adalah kebanyakan penyokong pembangkang mempercayai bahawa Datin Seri Rosmah Mansor pernah membuat kenyataan bahawa beliau menabung sejak kecil untuk membeli cincin berlian tersebut.

Kenyataan tersebut jelas merupakan satu fitnah. Kenyataan tersebut cuma dimuatkan di dalam keratan muka depan akhbar Utusan Malaysia yang telah diubahsuai oleh pembangkang.

Keratan muka depan Utusan Malaysia yang telah diubahsuai adalah keratan bertarikh 8 Februari 2008. Sungguh tidak masuk akal kenyataan Datin Seri Rosmah boleh dimuatkan di akhbar keluaran tahun 2008 sedangkan isu cincin mula timbul pada tahun 2011. Jika masih ragu-ragu, bolehlah periksa arkib Utusan Malaysia.

Mari kita lihat gambar keratan akhbar asal dan juga keratan akhbar yang telah diubahsuai.

Muka depan akhbar Utusan Malaysia versi asal sebelum diubahsuai
Muka depan akhbar Utusan Malaysia yang telah diubahsuai


Untuk makluman penyokong pembangkang juga, muka depan akhbar Utusan Malaysia pada tahun 2011 telah pun berubah wajah dan tidak sama dengan versi 2008. Lihat gambar keratan muka depan akhbar Utusan Malaysia pada bulan April 2011.


Begitu mudahnya penyokong pembangkang tertipu dengan gambar yang telah diubahsuai. Mereka mempercayainya bulat-bulat tanpa membeli akhbar tersebut dan tanpa memeriksa arkib Utusan Malaysia. Lebih kelakar, mereka masih menggunakan hujah tersebut sehingga kini tanpa menyedari bahawa mereka telah tertipu.

Hakikatnya, tidak pernah ada kenyataan sedemikian dibuat oleh Datin Seri Rosmah, malah beliau telah menafikan yang beliau memiliki cincin tersebut. Lebih serius lagi, beliau telah bersumpah untuk menafikannya.

Datin Seri Rosmah mengakui cincin berkenaan masuk ke Malaysia dan dialamatkan ke kediaman PM untuk tujuan pameran kepada bakal besannya iaitu Maira Nazarbayev yang pada ketika itu berada di kediaman PM untuk beberapa ketika bagi membincangkan majlis pertunangan anak mereka. Maira Nazarbayev adalah pelanggan tetap kepada Jewellery Jacob & Co New York.

Jacob & Co New York telah menghantar cincin tersebut melalui syarikat penghantaran Malca Amit New York dan masuk ke Malaysia melalui KLIA pada 16 April 2011 . Di KLIA urusan seterusnya termasuk urusan pengishtiharan Kastam dilakukan oleh Airoceanic Express Sdn Bhd.

Borang kastam 1-Borang pengishtiharan cincin berkenaan masuk ke Malaysia yang bertarikh 16 April 2011

Diringkaskan cerita, cincin tersebut masuk ke Malaysia mengikut lunas undang-undang yang ada walaupun ianya dialamatkan ke rumah PM.

Adalah satu tindakan yang amat tidak cerdik sekiranya Datin Seri Rosmah mengimport cincin dari luar negara menggunakan khidmat penghantaran dan melalui pemeriksaan Kastam. Bukankah lebih baik jika beliau membeli cincin tersebut dan terus menyarungkan di jarinya?

Setelah cincin berkenaan dipamerkan kepada Maira Nazarbaye, ianya dibawa keluar dari Malaysia melalui KLIA dan diuruskan oleh ejen yang sama. Sekali lagi cincin berkenaan melalui prosedur pemeriksaan Kastam sepertimana yang ditetapkan oleh undang-undang negara. Cincin berkenaan keluar dari Malaysia pada 20 April ke Singapura juga untuk tujuan pameran kepada pelanggan Jacob & Co di negara berkenaan. 

Borang kastam 2-Borang pengishtiharan cincin berkenaan keluar dari Malaysia ke Singapura yang bertarikh 20 April 2011

Selepas dari Singapura kita tidak tahu ke negara mana pula cincin berkenaan dihantar untuk tujuan pameran kepada pelanggan-pelanggan Jacob & Co. Yang pasti cincin berkenaan pulang semula ke New York dari Hong Kong pada 13 Mei 2011. Di Hong Kong mungkin cincin berkenaan dipamerkan kepada pelanggan-pelanggan mereka yang lain. Lebih kurang sebulan cincin berkenaan terbang ke beberapa negara untuk tujuan pameran dan akhirnya kembali ke negara asal.

Cincin berkenaan tiba semula di New York pada 13 Mei 2011 dengan pesawat Cathay Pacific (CX 888) dari Hong Kong. Format tarikh yang digunakan di borang diatas MM/DD/YY
Borang pengishtiharan Kastam Amerika-Pengembalian produk Amerika tanpa cukai

Jika benar Datin Seri Rosmah membeli cincin berkenaan, untuk apa cincin tersebut dibawa ke kediaman PM, kemudian terbang ke Singapura, kemudian terbang entah ke mana-mana negara , kemudian ke Hong Kong dan kembali semula ke New York?

Selepas fitnah ini disangkal dengan segala dokumen tersebut, semalam Raja Petra Kamarudin melalui portal Malaysia Today pula mengeluarkan satu video yang memaparkan pengarah di syarikat penjual cincin tersebut yang berpejabat di Amerika menjelaskan perkara sebenar.

Inilah yang dikatakan kebenaran akan muncul jua, sama ada cepat atau lambat. Saksikan video penerangan yang dibuat oleh wakil Jacob & Co.



Dalam video tersebut, beliau menafikan bahawa Datin Seri Rosmah telah membeli cincin tersebut. Secara jelas diterangkan bahawa cincin tersebut dibawa masuk ke Malaysia untuk tujuan pameran sahaja. Segala bukti dalam bentuk dokumen juga ditunjukkan.

Katanya lagi, cincin tersebut akhirnya dijual kepada seseorang di sana tanpa menyebut nama si pembeli.

Dengan adanya bukti terbaru yang berupa pengakuan dari pihak yang menguruskan cincin tersebut sendiri, maka jelaslah isu cincin berlian bernilai RM24 juta ini hanyalah fitnah jahat yang direka oleh pembangkang untuk menjatuhkan kredibiliti Dato Seri Najib dan isteri.

Pakatan Pembangkang dilihat begitu terdesak kerana mereka gagal menyerang peribadi Dato Seri Najib yang bersih, sehingga terpaksa menyerang peribadi keluarga PM.

Sudah pasti ramai penyokong pembangkang yang perlu meminta maaf dan bertaubat atas fitnah dan sindiran yang selama ini mereka lontarkan kepada Datin Seri Rosmah Mansor.

Kredit kepada RBF Online.

1 comment:

Anonymous said...

info yang bernas

CARI ARTIKEL LAMO

Hok Orang Ramai Baco!

ARTIKEL HOK SEBELUM NIE

KOLEKSI KATA-KATA MENGARUT!

KOLEKSI KATA-KATA MENGARUT!

SAMPAI BILO NOK TUNGGU PAS TUNAI JANJI?