Monday 4 March 2013

#TukarKelantan : 'Gelombang Merah' Dan 'Tukar' Menjadi Trend Di Kelantan




Laungan “gelombang merah” dan “tukar” yang mengajak masyarakat Kelantan menukar kerajaan negeri pada pilihan raya umum ke-13 (PRU13) semakin kuat kedengaran di seluruh pelusuk negeri itu.
Selain bergema pada majlis anjuran badan bukan kerajaan (NGO) pro-Barisan Nasional (BN) dan perhimpunan bersama pemimpin BN, anak Kelantan memanifestasi sokongan mereka terhadap dua slogan itu menerusi pemakaian baju merah.
Slogan ‘gelombang merah’ dicetus UMNO Kelantan manakala ‘tukar’ pula oleh Gerakan Tukar Kelantan (Tukar), sebuah NGO yang mahu rakyat di negeri itu memberi mandat kepada BN pada PRU13.

Gema dua slogan itu turut mendapat perhatian Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan Timbalannya Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika lawatan kedua-dua pemimpin berkenaan ke Kelantan, apabila puluhan ribu rakyat yang menghadiri majlis mereka menyambut laungan “gelombang merah” dan “tukar” secara berselang-seli.
Majoriti penduduk di 45 kawasan dewan undangan negeri (DUN) dan 14 kawasan parlimen Kelantan jelas sudah muak dengan kegagalan kerajaan negeri pimpinan Pas itu menyelesaikan pelbagai isu sekalipun telah mentadbir negeri lebih 22 tahun.
Pelbagai masalah terutama bekalan air bersih, penerokaan hutan konon untuk ladang rakyat dan pemberian tanah kepada syarikat luar membelenggu penduduk Kelantan mendorong mereka berdemonstrasi, termasuk Orang Asli yang selama ini hidup tenteram di kawasan Hulu Kelantan.

Kumpulan Orang Asli itu yang memakai baju merah mempersoalkan tindakan kerajaan negeri menggondolkan kawasan hutan berhampiran perkampungan mereka yang selama ini menjadi punca rezeki.
“Kawasan perkampungan ini adalah yang paling hampir dengan Lojing dan sungai yang mengalir dari kawasan pergunungan ini adalah punca utama penduduk di sini mendapatkan bekalan air minuman.
“Namun kini, air sungai semakin tercemar kerana kegiatan untuk tanah pertanian yang semakin menjadi-jadi. Sekarang ini ikan mati, katak mati, orang pun boleh mati,” kata Alang Terawas, 63, dari masyarakat Orang Asli suku Temiar yang mendiami Kampung Seng Sang di Lojing, Gua Musang, kepada wartawan yang membuat tinjauan di kampungnya baru-baru ini.

Pendedahan bergambar Orang Muda Berpadu Anti Korupsi (Ombak) mengenai ratusan ribu tanah terutama di Hulu Kelantan yang didakwa digondolkan untuk pembalakan dan ladang pertanian mengejutkan banyak pihak khususnya rakyat di negeri Kelantan sendiri.
Presiden Ombak Wan Khairul Ihsan Wan Muhammad mendakwa penerokaan tanah itu telah menyebabkan berlaku hakisan dan pencemaran sungai.
Pendedahan demi pendedahan mengenai penerokaan hutan secara berleluasa, terutama di Hulu Kelantan itu menuntut penjelasan daripada kerajaan negeri namun diperlekeh kerajaan Pas sebagai isu lapuk dan kitar semula.
“Kita menuntut ketelusan. Sebuah kerajaan yang diberi amanah oleh rakyat hendaklah telus menjelaskan apa yang berlaku di Hulu Kelantan itu dan isu-isu lain,” kata Pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Muhyiddin ketika berucap di hadapan lebih 30,000 orang pada Himpunan Rakyat 1Malaysia di Pusat Transformasi Luar Bandar (RTC) Kelantan di sini pada 1 Mac lepas, mahu gelombang kebangkitan yang lebih besar berlaku di Kelantan, bagi menunjukkan isyarat kepada kerajaan PAS bahawa rakyat negeri itu mahu menukar mereka dengan kerajaan BN.
Bercakap kepada Bernama, Presiden Tukar Kamaruddin Mohd Kasim berkata pihaknya dan NGO lain tampil menyuarakan rasa tidak puas hati rakyat yang terlibat dengan isu berkenaan, setelah PAS gagal menyelesaikannya.
“Kami percaya apabila NGO dan parti bersatu ia akan menghasilkan kekuatan yang luar biasa untuk membela nasib rakyat yang dianiaya. Jesteru, kita dapat lihat puluhan ribu rakyat terutama golongan muda kini bersama kita dalam program-program yang kita anjurkan,” katanya.
Beliau berkata pihaknya sedang menganjurkan jelajah kembara ke seluruh pelusuk negeri bagi memberi penjelasan lebih mendalam kepada rakyat berhubung isu-isu yang dibangkitkan itu.
Kembara bertemakan “Tukar Adalah Hijrah, Tanah Adalah Maruah” itu bermula 17 Feb lalu sempena Perhimpunan Perdana Anak-Anak Kelantan di Perantauan di Stadium Putra, Bukit Jalil, Kuala Lumpur.
Kamaruddin berkata di samping mendedahkan isu, pihaknya turut member penjelasan mengenai janji-janji BN untuk memajukan Kelantan apabila diberi mandat memerintah negeri itu kelak.
Beliau yakin kemenangan akan memihak kepada usaha yang sedang dilaksanakan untuk menyelamatkan Kelantan daripada terus diperintah oleh Pas, dan rakyat kini kian sedar untuk berhijrah daripada keadaan kurang baik kepada situasi lebih baik untuk masa depan kehidupan mereka.

Video HTK2013




SUMBER Kelateloni

No comments:

CARI ARTIKEL LAMO

Hok Orang Ramai Baco!

ARTIKEL HOK SEBELUM NIE

KOLEKSI KATA-KATA MENGARUT!

KOLEKSI KATA-KATA MENGARUT!

SAMPAI BILO NOK TUNGGU PAS TUNAI JANJI?