Wednesday 3 April 2013

#TukarKelantan : Nik Aziz Akui Senarai Daftar Pemilih Sudah Bersih?


Semakin hampir dengan pilihanraya, bermacam-macam kenyataan seakan mendesak pembubaran parlimen disegerakan. Desakan-desakan ini bukan sahaja di pentas politik malah dari pemimpin Parti Pembangkang.

Secara tidak langsung, desakan ini menandakan Pakatan Pembangkang telah mengakui bahawa senarai daftar pemilih sudah bersih. Mungkin mereka lupa suatu ketika dahulu mereka sepakat untuk tidak akan membubarkan dun jika senarai undi masih lagi diragui. Berbeza dengan sekarang, kenyataan demi kenyataan oleh mereka seolah sudah mengiktiraf sistem pilihanraya di negara kita adalah telus!

Berikut adalah kenyataan dari Nik Aziz :-
Parlimen tidak menghadapi sebarang masalah sekiranya parti PAS dibubarkan esok, kata Mursyidul Amnya, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.
"Senarai calon, kita kira sudah selesai...tiada masalah," katanya kepada pemberita ketika ditemui di pejabatnya di Kota Darul Naim di sini, semalam.
Nik Abdul Aziz, yang juga Menteri Besar Kelantan, mengulas laporan sebuah akhbar berbahasa Malaysia hari ini yang membayangkan kemungkinan pembubaran itu bagi membolehkan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) diadakan. 
Nampaknya Nik Aziz sudah cukup mengakui bahawa senarai daftar pemilih telah bersih dengan menyatakan kesediaan beliau. Jadi, bila keputusan PRU diumumkan nanti janganlah jadi lidah bercabang dengan menyalahkan mana-mana pihak.

Dalam keyakinan kesediaan Nik Aziz, beliau masih lagi mengkritik pemberian BR1M oleh kerajaan.
Dari blog Gelombang Kick : -
Mursyidul Am Pas Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat seakan tidak bersedia dan kurang yakin Pas dapat mengekalkan kuasanya di Kelantan jika parlimen benar-benar dibubarkan esok.

Dalam satu kenyataan ketika memberi respon kepada soalan wartawan mengenai pembubaran parlimen akan dibuat esok, Nik Aziz dalam nada tak bersemangat enggan mengulas lanjut selain berkata, "Kira selesai, tiada masalah"

Bimbang reaksi ketakutannya dapat dihidu, Nik Aziz cuba mengalihkan jawapannya dengan mengatakan semua yang dilakukan oleh Umno adalah salah termasuklah membantu meringankan beban rakyat menerusi sumbangan BR1M juga adalah salah.

"Kita tahu Umno terlalu lemah sekarang, sebab tu dia bagi duit, bagi duit kerana apa ? Samada rasuah, maka rasuah itu haram, demokrasi pun kata haram, Islam pun kata haram, kalau beri tu upah suruh rakyat undi dia, politik bukan kerja upah, mengundi hak masing-masing, salah belaka Umno".

Bagaimanapun rakyat mungkin agak bingung dengan kenyataan Nik Aziz dan pemimpin pembangkang, mereka tahu kata mengundi itu adalah hak masing-masing, namun masih juga mempersoalkan pemberian BR1M yang diberikan oleh kerajaan BN sebagai rasuah pilihanraya.

Sedangkan rakyat bebas untuk memilih mana-mana kerajaan sekalipun tanpa terikat dengan pemberian BR1M yang disumbangkan oleh kerajaan, sumbangan itu menguntungkan rakyat, dengan keuntungan yang telah diberi buktikan oleh kerajaan yang bertanggungjawab tadi, maka sudah menjadi kewajipan kita setiap rakyat tanpa perlu dipaksa untuk terus mengekalkan kerajaan Barisan Nasional mentadbir negara kita, tidak ada sebab untuk kita menolaknya.
 
Baca selanjutnya....

Pssst :- Sekarang dah bubar!!! Bakpo tak nafi?

No comments:

CARI ARTIKEL LAMO

Hok Orang Ramai Baco!

ARTIKEL HOK SEBELUM NIE

KOLEKSI KATA-KATA MENGARUT!

KOLEKSI KATA-KATA MENGARUT!

SAMPAI BILO NOK TUNGGU PAS TUNAI JANJI?