Wednesday 24 April 2013

[FOTO] : 10 Bendera Pelik Di Dunia. #TukarKelantan

Kemegahan sesebuah negara dan parti bukan sahaja terletak kepada nama mahupun prestasi. Tetapi terletak juga kepada suatu benda yang dipanggil bendera. Bendera melambangkan MARUAH. Dipijak bendera itu samalah juga memijak mahupun menghina maruah negara, parti mahupun negeri tersebut.

Dikala bendera menjadi lambang kepada sesebuah negara, negeri dan parti kreativiti mampu menepis segalanya. Dengan berbekalkan kreativiti yang diberikan tuhan "Born to Be". Habis dibedalnya rekaan bendera yang pelbagai dan unik. Seharusnya anda perlu tahu bahawa orang yang mereka bendera tersebut mestilah mereka yang benar-benar layak dan hanya mempunyai daya kreativiti di atas tahap manusia normal sahaja. Hasilnya adalah seperti berikut :-

[10]
Friesland



Friesland merupakan wilayah yang terletak di utara Belanda. Adakah benda merah di bendera ini ialah buah epal atau? Apapun janji meriah. Fakta yang menarik tentang Friesland, daerah ini merupakan satu-satunya daerah yang mempunyai bahasa rasmi selain daripada bahasa Belanda di Belanda iaitu Bahasa Frisia.

[9]
Guam


Sangat berseni... sangat pelik..

[8]
Benin


Bendera ni digunakan oleh empire Benin di negara moden Nigeria suatu ketika dahulu. Bendera yang berunsurkan semangat kesukanan yang sangat tinggi..hihi..Negara ini pada waktu sekarang lebih dikenali sebagai Republik Benin atau Dahomey.

[7]
Swaziland


Swaziland merupakan negara yang terletak di selatan afrika dan tidak mempunyai pantai. Ada la rasanya unsur-unsur kenegerian. Meriah..

[6]
Isle of Man


Ini bukan cap logo minuman penyejuk badan cap kaki tiga ye. Ini merupakan bendera rasmi negara Isle of Man. Kalau nak tahu pasal negara ni cari la sendiri. Kalau korang nak tahu, mata wang bagi negara ini ialah Pound Isle of Man (setaraf pound sterling). Kesiannya tentang negara ini, bahasa rasmi yang dituturkan oleh masyarakat Isle of Man iaitu Bahasa Gaelik Manx telah pupus dengan penutur yang terakhirnya telah meninggal ialah pada tahun 1974. Korang nak ke Bahasa Melayu senasib dengan bahasa mereka. Jadi sayangilah bahasa kita.

[5]
Mozambique


Memang pelik rekaan benderanya. Mozambique merupakan satu-satunya negara yang tidak dijajah British tetapi menyertai Komanwel pada tahun 1995. Apa maksud bendera ini?
Penulis menafsirkan:
Lambang cangkul merupakan punca rezeki utama penduduk Mozambique
lambang buku pula menunjukkan masyarakat mereka mudah belajar
manakala lambang Ak-47..Apa pandang2...nak gaduh..(haha)
Gurau je...

[4]
Kyrgyzstan


Takraw berasal daripada alam melayu atau daripada Kyrgyzstan? Adakah itu bola tenis... oh hamba pening..

[3]
Nepal


Tahukah anda, Nepal merupakan satu-satunya negara didunia ini yang mempunyai bendera berbentuk berlainan daripada kebiasaannya yang berbentuk empat segi...

[2]
Northern Marianas Islands


Orang yang cipta bendera ni tak tahu guna Photoshop ke? Bendera macam tampal guna clip art sikit.

[1]
PAS


Adakah ini bendera??
Ya tuan-tuan. Ini bendera. Diadaptasi tanpa inspirasi (dalam kata lain memang tak de idea) maka terhasillah bendera ini. Untuk pengetahuan semua, bendera Parti PAS merupakan satu-satunya bendera yang mempunya design kosong tanpa lencana dan meniru bendera Jepun dan Bangladesh.

Bendera Negara Bangladesh

Bendera Negara Jepun
Tengok. Sama tak??

Diakhir-akhir ini menjelang musim pilihanraya ada gerakan yang cuba mengubah bendera PAS. Lihat hasilnya. Ini baru kreatif!!!


Ini pula merupakan bahan kempen yang digeruni oleh parti pihak lawan iaitu Barisan Nasional.

Bahan kempen PAS.
Pssst... Bendera yang mana paling unik dan suci?

1 comment:

alaminimisteri said...

Hahhahhaaa... Bangla sama denagn bendera PAS..tapi ok lah sebab skg dah tukar kepada icon spender..

CARI ARTIKEL LAMO

Hok Orang Ramai Baco!

ARTIKEL HOK SEBELUM NIE

KOLEKSI KATA-KATA MENGARUT!

KOLEKSI KATA-KATA MENGARUT!

SAMPAI BILO NOK TUNGGU PAS TUNAI JANJI?