Sunday 5 January 2014

MERCEDEZ @cmlimguaneng: #PakatanRakyat Beli Pakai Duit Rakyat, #UMNO Beli Pakai Duit Rasuah? @SPRMMalaysia

Guan Eng mendakwa, beliau mengkritik pembelian 14 buah Mercedes E200 dengan harga RM245,000 seunit oleh kerajaan negeri Terengganu pada 2008 dengan kos keseluruhan RM3.43 juta kerana ia tidak berpadanan dengan harganya atau tiada ‘value for money’.


Guan Eng mendakwa, beliau mengkritik pembelian 14 buah Mercedes E200 dengan harga RM245,000 seunit oleh kerajaan negeri Terengganu pada 2008 dengan kos keseluruhan RM3.43 juta kerana ia tidak berpadanan dengan harganya atau tiada ‘value for money’.

“Mereka tidak mendapat diskaun 55 peratus untuk 14 buah kereta Mercedes (itu), tidak seperti diskaun 55 peratus yang diperolehi oleh kerajaan negeri Pulau Pinang apabila membeli sebuah kereta Mercedes Benz,” tegas Lim.

Beliau yang juga setiausaha agung DAP menyindir lanjut dengan mendakwa hanya di Malaysia pembelian kereta dengan diskaun 55 peratus dan menjimatkan wang rakyat akan disiasat oleh SPRM.

“Saya tidak akan terkejut SPRM ingin menyiasat kerajaan negeri kerana menjimatkan wang berjumlah RM358,954.25 tetapi membiarkan mereka yang membeli berkali ganda daripada harga pasaran sebagaimana yang didedahkan dalam Laporan tahunan Ketua Audit Negara.

“Tiada tindakan yang diambil oleh SPRM untuk pembaziran wang rakyat yang melibatkan kerajaan BN tetapi pendekatan yang berbeza diambil apabila wang rakyat dijimatkan oleh kerajaan Pakatan. Ini benar-benar Malaysia Boleh!” sindir Guan Eng dalam kenyataannya.

Kerajaan negeri Pulau Pinang membeli Mercedes Benz S300L untuk Guan Eng pada harga RM298,263.75 dengan potongan sebanyak 55 peratus atau RM358,954.25 ekoran diskaun dan pengecualian cukai berbanding dengan harga asal RM657,218.

Inilah sindrom penyakit putar belit prinsip yang sering menjangkiti pembangkang termasuklah Lim Guan Eng.

Andaikata pentadbiran BN yang membuat pembelian dengan diskaun sehingga 55 peratus, pasti beliau akan mempersoalkan kenapa peniaga atau pembekal sanggup memberikan potongan setinggi itu.

Pasti Guan Eng mempersoalkan kemungkinan ada kepentingan lain dalam urusniaga berkenaan yang mungin membawa keuntungan jangka panjang yang boleh “cover” kembali berlipat kali ganda kehilangan akibat pemberian diskaun peniaga atau pembekal terbabit.

Harus diingat, 55 peratus potongan harga ke atas Mercedez-Benz S300L yang dibeli untuk Guan Eng bukan sahaja dari pengecualian cukai, tetap juga diskaun RM100,000.

Pengecualian cukai adalah kehilangan pendapatan untuk kerajaan dan itu tidak mengapa rakyat boleh pejam mata.

Tetapi diskaun itu bermakna margin keuntungan peniaga berkenaan merosot RM100,000!!!

Peniaga mana yang begitu baik hati sanggup hilang keuntungan sebanyak itu, malah turut memberi jaminan jika permohonan pengecualian cukai tidak diluluskan, kerajaan negeri pimpinan Guan Eng tidak perlu membeli kereta berkenaan dan boleh memulangkannya?

Pelik, mencurigakan dan meragukan sungguh urusniaga sebegini.

Satu lagi yang mahu dipersoalkan ialah prinsip mudah ekonomi “want vs need” atau antara kehendak dan keperluan.

Apakah perlu Guan Eng memiliki kereta mewah baru ketika kereta jenis Camry 2.5 yang tidak kurang baik juga kualkitinya baru dua bulan digunakan serta masih dalam keadaan “tip-top” atau cemerlang?

Jika benar kerajaan negeri pimpinan Guan Eng mampu membuat tawar menawar hingga memperolehi diskaun sebegitu rupa, bukankah lebih elok beliau tidak tunggu dahulu sehingga keadaan ekonomi stabil serta masalah peningkatan kos hidup rakyat pulih atau sekurang-kurangnya sehingga usia Toyota Camry 2.5 itu agak lama sedikit untuk melakukan urusniaga menukar kereta baru?

Itu dulu soal prinsip yang perlu Guan Eng jawap:-

1. Kenapa perlu membazir untuk memenuhi KEHENDAK dan CITARASA untuk melaram dengan kereta mewah baru sedangkan tiada KEPERLUAN berbuat demikian kerana kereta mewah sedia ada masih baru dan elok?

2. Apa hubungan atau kepentingan pembekal terbabit dengan kerajaan negeri Pulau Pinang pimpinan Guan Eng hingga beliau begitu baik hati sanggup hilang keuntungan RM100,000 malah memberi jaminan jika permohonan pengecualian cukai ditolak kereta berkenaan boleh dipulangkan? Soal SPRM mahu siasat atau tidak itu bidang kuasa agensi itu dan Guan Eng tidak perlu memutar belit dan menjilat semula ludahnya.

bnbbc

No comments:

CARI ARTIKEL LAMO

Hok Orang Ramai Baco!

KOLEKSI KATA-KATA MENGARUT!

KOLEKSI KATA-KATA MENGARUT!

SAMPAI BILO NOK TUNGGU PAS TUNAI JANJI?